Finnegubbe

Det kom in ett fyllo på ungdomscafét där jag jobbar.
Han bröt på finska (what else, det ligger ju i torshälla) och sa: Kann do rinka takksi?
Jag blev lite stirrig, ungdomar, fyllo, kommunstartat café...
Men han verkade ganska lugn så jag valde att ringa taxi istället för polis. Vet inte om det finns taxi i torshälla så jag ringde in till Eskilstuna.
I vilket namn? frågade såklart taxitanten. Jag förklarade varför jag inte visste, men så frågar hon vart han ska.
-Vart ska du? Säger jag till mannen
-Nu
-Ja, men vart?
-Nu, takksi, nu.
-Jaa, nu ska du åka, men vart vill du åka?
-Jah!
-Tyvärr, jag vet inte vart han ska åka.
-Men han vill ha en taxi?
-Ja det är han på det klara med.

Vi la på med ett löfte att taxin skulle komma till konsum mitt emot.
Jag förklarar det för finnegubben men han fattar zero.
-Nu takksi. Sitta.
Sen sa han:
-vad kostar?
-Ja, jag vet inte... Du sa ju inte var du skulle.
-Hur mikke?
-....Suck...Kanske ... 70 kronor!
-För ringa?
-jaså! Nej det gör jag gratis.
-Takk

söt ändå.

Så slog han sig ner, mitt bland ungdomarna som härjar och spelar biljard och snackar skit.
Jag blev ganska ställd och försökte de kommande 15 minuterna få honom att gå över till konsum. Men han satt så fint och tittade ut genom fönstret så jag lät honom sitta där tills han såg taxin.

Jag undrar vart han skulle åka.

Vad fick du luft ifrån?

Yada Yada Yada:

Namn:
Spara?

Mail-tjosan: (for my eyes only)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0